BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Islamic Widget

Thursday, October 30, 2008

Dimanakah diriku..??


Hmmm…sekarang aku dah masuk 1st year degree..umur dah 20..bila ditanya umur,baru sedar diri ni dah tua,dah besar panjang,tapi umur bukan penentu bagi kita dalam segala hal..Sekarang aku dah masuk stdy week..nxt week dh xm..tp x taw r,rse diri cam dah x de prsn jer..ske duk tmnung sorang2,x taw fikir psl pe..stdy2 gak,tp 2 r,ak x taw diri aku kt ne skg..td de g dgr kliah agama..byk yang dibncgkan hentam pd aku..tp ak dah prepare nk kne hentam..dh brsdia utk menerima segala nasihat..x d gne kalau kita g dgr kliah agama,tp x berkesan pada diri..kadang2 kita x taw yang kita wat tu sbnrnya salah tp pd pndgn kita betul.Tu la gunanya mjlis ilmu..nk cek diri kita balik,dgr orang nak nasihat pe.

Time balik kliah ilmu,aku terfikir sorang2…ak kt mne skrg ni?mana diri ak yg dulu..yg suka ikt tarbiyyah.Suka mendengar nasihat,suka kepada kebaikan dan tidak biasa dengan keburukan.Tapi pada hari ni,aku terasa ak dah kehilangan diriku yang dulu.”Ya Allah ya Tuhan kami,janganlau Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan anugerahkan kepada kami segala nikmat..”Dulu time sekolah menengah,sering sahaja aku melakukan perkara perkara sunat,solat jemaah jarang sekali ditinggalkan,tapi sekarang,aku dah jauh terpesong,tidak seumpama dulu lagi.

Benar kata seorang sahabat aku.”Benda yang paling ringan tapi susah nk buat adalah istiqamah”.Bukan senang kita nak istiqamah,selalu sje ust2 pesan dulu,nak istiqmah kena ada rasa Allah itu dekat dengan kita dan sedang perhatikan kita.Tapi sejauh manakah hubungan kita dengan Allah sekarang dan sewaktu kita nak buat kemunkaran??

Lagi2 sekarang dah nk masuk xm..kita selalu je prepare,tapi taw x kawan2, yang kita sekarang,malah setiap detik adalah peperiksaan..samada kita lulus atau gagal,ada penjaga yang menilainya dan ganjaran atau balasan memang kita x dapat jangkakan..Sekarang aku rasa betul2 rasa hati aku kosong.Kata seorang murabbi aku “Nak tengok dimana dan siapakah kita,tengok kat diri kita time kt mana2 tempat..kita rasa kita gembira atau sedih time lakukan perkara buruk atau baik itu,maka,itulah kita”.Maka awaslah diri,dimanakah kita sebenarnya.

Aku rasa amat takut tergelincir dari landasan yang betul.Rasa diri akan diancam dengan azab2 yang telah Allah sediakan bagi hamba2 yang derhaka.Aku perlukan sahabat2 yang mampu menolong dan membimbing aku bukan sahaja di dalam majlis ilmu,malahan seketika di luar majlis ilmu.Di luar majlis ilmulah penentu sahabat akhirat kita.Payah untuk menemui sahabat seumpama ini dan aku masih lagi tercari cari sahabat yang aku impikan itu.”Ya Allah ya Tuhanku,Engkau pertemukanlah aku dengan sahabat dunia akhiratku,yang mampu memapah aku ke syurga.”

Time sekolah menegah dulu,banyak program yang membina jiwa telah disusun oleh pihak sekolah,tapi keadaan di Universiti,berbeza sama sekali,semuanya terletak pada diri kita,samada kita memilih jalan yang luas yang penuh dengan tipu daya dan pemuas nafsu atau jalan yang sempit yang membawa kita kepada kebahagiaan..Wallahu’alam

1 comments:

Anonymous said...

muadz..permintaan,rayuan dr kami mintak nta masukkan tulisan nta dlm group fs gen5 kita...ana tgk tulisan nta ok...klu bleh la..mintak